پرسش :

مشخصات داروی گیاهی رگلیسیدین(REGLISIDIN) چیست و در چه مواردی و به چه مقدار باید مصرف شود؟


پاسخ :
اشکال دارویی :
قرص 600 میلی گرمی

موارد مصرف :
رگلیسیدین در نفخ معده و اثنی عشر ،‌گاستریت و گاسترالژی بکار می رود .

اجزاء فرآورده :
هر قرص رگلیسیدین حاوی 400 میلی گرم عصاره شیرین بیان Glycyrrhiza glbara ( که مقدار گلیسیریزین آن تا حد کمتر از 3% کاهش داده شده است ) 50 میلی گرم عصاره گل همیشه بهار (Calendula officinalis ) و 50 میلی گرم عصاره ریشه ختمی Althaea officinalis می باشد .

مواد موثره :
فلانویید گلیکوزیدهایی نظیر لیکوئی رتین ،‌ایزولیکوئی رتین و رامنو لیکوئی رتین و مشتقات کومارین ( هرنیارین ) فلانویید ، فیتوستول و مسویلاژ

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :
اثرات درمان کننده زخم معده و اثنی عشر این فرآورده مربوط به ترکیبات فلانوییدی گیاه شیرین بیان می باشد که احتمالا با تاثیر بر موکوس معده سد موکوسی را نسبت به تاثیر اسید معده تقویت می نماید به نظر می رسد این اثر مشابه کربنوکسولون بوده و با تداخل در سنتز پروستانویید معده موجب افزایش تولید موکوس و جریان خون مخاطی می گردد .

کالاندولا ختمی با داشتن موسیلاژ ، فلانویید و سایر مواد موثره دارای اثرات نرم کننده ف کاهش دهنده تحریکات ، ضد التهاب خفیف و التیام بخش می باشند .

تداخل دارویی
مصرف همزمان فرآورده های حایو شیرین بیان با کورتیکو ستروییدها و داروهای هورمونی ( با اثرات استروژنی و آنتی استروژنی ) باید با احتیاط صورت گیرد .

مقدارمصرف :
با رعایت رژیم غذایی 1 تا 2 قرص 3 بار در روز قبل از غذا مصرف شود

موارد احتیاط :
عصاره تام شیرین بیان به علت داشتن اثرات شبه میزالو کورتیکوییدی سبب احتباس برگشت پذیر آب و سدیم شده ، دفع پتاسیم را افزایش می دهد . عصاره د - گلیسیریزینه شیرین بیان معمولا این اثرات را نداشته ولی توصیه می گردد این دارو در افرادی که مشکلات قلبی - عروقی و یا فشار خون بالا دارند با احتیاط مصرف شود .مصرف در حاملگی وشیردهی :
ایمنی مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است عصاره تام شیرین بیان داریا اثرات استروژنیک و استروییدی بوده و باعث افزایش فشار خون در زمان بارداری و تحریک فعالیت رحم در حیوانات آ‍زمایشگاهی می گردد این عارضه برای فرآروده های د - گلیسیریزینه شده کمتر مشاهده خواهد شد ولی مصرف این داروها در دوران حاملگی باید مورد توجه قرار گیرد .
irteb.com